Když jezdím sockou…

Cestovat Metrem a vůbec MHD v Praze má své nezaměnitelné kouzlo. Tedy já zastávám názor, který mi vštěpoval můj otec, že jsou věci, co jsou pro chuť, nikoliv pro nažrání.

Cestovat Metrem a vůbec MHD v Praze má své nezaměnitelné kouzlo. Tedy já zastávám názor, který mi vštěpoval můj otec, že jsou věci, co jsou pro chuť, nikoliv pro nažrání. Měl na mysli mysli chlast a ženský. I když pravda, nijak se tím neřídil, hlavně, co se chlastu týče. Já k tomu ještě přiřazuji cestování MHD. Ženy jsou extra kategorie. A v MHD vidím čas od času krasavice, radost pohledět.

Nemám auto, protože nemám ani řidičský průkaz. Nikdy jsem si jej neopatřil. Vlastně jsem nikdy neměl chuť ho mít. Bydlel jsem na malém městě, kde jsem skoro všude došel pěšky a MHD, v Děčíně sice existuje, co pamatuji, ale moc jsem ji nepoužíval. V Praze, kde jsem od roku 1993 jsem zjistil, že chodit pěšky jde, ale přeci jen. Z Barrandova do Bohnic, zas není až zcela úplně za rohem a chodit ze skupin v noci pěšky, není zrovna nejvýhodnější.

Takže MHD používám. Mnozí tomu říkají: „socka” Asi proto, že mají na mysli ty, co nemají na auto, jsou sociální případy. Já na auto mám, ale nekoupím. Auta mají moji známí a moji klienti, kteří jsou ochotní mě vzít ze skupiny domu, pokud to mají při cestě. Tedy, dost často jezdím tedy tramvají, autobusem a metrem.

Jedu takhle včera z blázince, kterému se správně říká „Psychiatrická nemocnice” usedl jsem na sedačku na lince „C” a mladá dáma, které by se dalo říci, bez nějakého přehánění, pohledná, se podívala na mé bosé nohy a tázala se: „Není vám zima? Zaradoval jsem se, protože to je docela dobrý důvod dělat na mladou a pohlednou dámu „modrý voči” jak říkávala moje teta Božena. „Nedělej na mě ty modrý voči.” Když jsem měl něco na svědomí.

Tedy, dělal jsem voči, ale pak jsem si uvědomil, že jsem ve věku, kdy modrý oči už zas tolik pro mladou pohlednou dámu neznamenají. Nebalila mě. Jen byla zvědavá. Tak jsem se zklidnil a odvětil, že ne. Věřila mi. Jen jsem přesedl, z C na B, na Florenci, kde přisedli ke mě dva. Ona a on. Mladí, zvědaví, položili stejnou otázku. Odpověděl jsem stejně. Mladý muž projevoval nezvyklou náklonnost, až jsem dumal nad tím, zda jsem nějak eroticky vyzývavý. Leč zakrátko jsem zjistil, že nikoliv, ale chce mi předat evangelické poselství za pomoci kontrolní otázky, Zda znám Ježíše a věřím, že ke mne může přijít, když ho pustím do svého srdce?

V takové chvíli volím dvě strategie. Napřed zkoumám zda a nakolik se chci bavit o takových věcech. Jestli ne, jestliže usoudím, že jsem nepodepsal s tím člověkem žádnou smlouvu, že budu odpovídat na jeho otázky, pak se rozhodnu pro tu, která je pro mnoho lidí děsně otravná. Klidně řeknu: „Nevím, ještě jsem o tom nepřemýšlel a pokud mne vyzve abych o tom přemýšlel, odmítnu o tom jakkoliv přemýšlet. Tohle nebyla ta chvíle, byl jsem zvědavý, jestli už mají nějakou novou strategii, zvolil jsem strategii, zájmu. Takže jsem řekl:
„Jo jasně, jsem zbožný katolík.”

Tu odpověď pochopitelně nevzal na vědomí, protože z jeho hlediska katolík přeci do svého srdce Ježíše nemůže vpustit, pokračoval.
„A víte, že vás miluje?”
No bodejť bych nevěděl, ale jen tak, aby řeč nestála, jsem se podivil:
„Vážně.”
A měl jsem ho, kde jsem ho chtěl mít.

Spustil přednášku, docela kultivovanou. Nijak dlouhou, ale říkal jsem si,
„Jo umíš to hezky. Jenže tohle už jsem slyšel tolikrát, už byste se měli lidé naučit používat jinou strategii, než tenhle halas.”
Pak skončil, očekávanou otázkou, zda vím, proč byl ukřižován. Trochu „nejistě“ jsem odvětil:
„Aby nás vykoupil.“
Pochválil mě, že znám správnou odpověď.

Já už se jen stačil zeptat z které že to jsou denominace. Odpověděli „Protestanti.” a oba hodlali u Anděla vystoupit. Podali mi oba ruku. Bylo mi to líto, protože jsem jim chtěl prozradit, že si stejně myslím, že všechny evangelický kacíře by měli upálit. Kdyby jeli o stanici dál, zcela určitě by na to došlo.

Tenhle názor, zcela spolehlivě u všech těch nadšenců, co káží Evangelium a mají „spolehlivý” manuál na život, který šíří bez ohledu na zájem o informace, vždy vyvolá paniku. Ten věčný, zbožný úsměv jim zmizí ze tváře a jsou ztraceni, protože v nich vyvolá agresi. A když se začnou ohrazovat, vysvětlím jim, že jsem jim přeci říkal, že jsem katolík a přesvědčují přesvědčeného. A oni tu víru zcela a vůbec nerespektují.

Osobně si myslím, že Bůh povolává koho chce. Bez zvláštního halasu. Kristus povolal apoštoly, třeba rybáře Petra, tou prostou větou.
„Následuj mě a já z tebe učiním rybáře lidí.”
Petr se přidal, následoval a bylo. Buď uslyšíš volání a následuješ,nebo neslyšíš volání, či nechceš slyšet a jdeš jinam. No, nevadí, třeba jindy. Tahle strategie je strategie šokem. Šokovaní lidé, někdy začnu přemýšlet. Přemýšlet o své víře, svém povolání a své svobodě.

Tím nechci říci, že bychom měli evangelíky upalovat. Nebo, že jsou kacíři. Pouze jen jim rád občas, za pomoci šoku, sdělím, že pokud chtějí šířit Evangelium, pak asi víc naslouchat a méně kázat. A brát vážně sdělení, že někdo víru má, nehledá ji a rozhodně nehledá tu jejich.

Respektuji jejich víru, jako respektuji tu muslimskou, nebo židovskou. Jen nechci vést v MHD nahlas věroučné debaty, které mě zas až tolik neberou. Rád si čtu o Židech a jejich způsobu víry, docela mne zajímají evangelické pohledy na svět, nebo buddhismus, hinduismus, ale nemusím to mít v Metru, nebo v tramvaji. Nojo, když jezdím sockou. Jo jo.

5 komentářů

  • Anonymní napsal:

    Děkuji, cením si toho.
    Děkuji, cením si toho.

  • Jan napsal:

    Na to téma napíši blog, když
    Na to téma napíši blog, když je taková poptávka 🙂 Zítra.

  • Anonymní napsal:

    Nebo také bezdomovci. Často
    Nebo také bezdomovci. Často ke mě nějaký přístoupí a zeptá se mě, zda by se mohl mě na něco slušně zeptat. S takovým požadavkem většinou nemám problém, když mám zrovna čas.
    Většinou to ale pokračuje tak, že když odsouhlasím, tak on mě spustí svůj příběh, jak je svět kolem něj jen zlý. Po 10 minutách skončí a řekně mě, jestli nemám např. 20 korun. Já ze zásady bezdomovcům nedávám peníze, protože sám jsem si je tvrdě vydřel a znám hodnotu každé koruny. Tak většinou řeknu, že nemám. A pak to začne, jednak je ten bezdomovec hned uražený a zasypává mě obviňujícími řečmi typu „tak promiňte že jsem se vůbec zeptal!!!,“ na což nevím vůbec jak reagovat. A za druhé se z takového odmítnutí vždy cítím špatně. Nějaká rada?

  • Anonymní napsal:

    Aneb jak si zachovat osobní
    Aneb jak si zachovat osobní svobodu a nenechat se jen využívat jako vrba pro ostatní, kterým zrovna přijdete vhod.

  • Anonymní napsal:

    Dobrý den, pane Jílku, co
    Dobrý den, pane Jílku, co říkáte lidem, kteří se s vámi chtěji bavit, když vy nechcete, nemáte chuť atd? Například na nějaké společenské události – někdo se vás na něco zeptá, vy mu odpovíte. Ale zjistite, že on si chce vlastně povídat. Když zjistil že se s ním bavíte, tak vám začne vyprávět své problémy, své zážitky, stěžovat si, chlubit se. Ale vás to vůbec ale vůbec nezajímá a chcete mít klid a třeba nad něčím rozjímat?
    Říct na rovinu „Nechcu si povídat, nezajímá mě, co říkáš, jdi laskavě mluvit k někomu jinému,“ z mé zkušenosti vyvolává často naštvanou, dotčenou uraženou reakci, kdy se z té druhé strany spustí velká přednáška o tom, jak jsem nevychovaný, jak on to má těžké, jak bych ho měl poslouchat atd. Tedy se tím ještě přihorší.
    Prostě z místa odejít je dobré řešení, a to často dělám, v takových situacích. Ale zajímá mě teď čistě asertivně slovně jak toto vyřešit? Chci zůstat v tom místě, ale nechci si s tím člověkem povídat.
    Podobná situace se mi stala stala jednou u nás na náměstí, kde byly sezonní trhy, já tedy tam chtěl být, procházet se. Oslovil mě nějaký příslušník Hare Krsna a nabízel mě nějaké svoje věci. Řek jsem, že nemám zájem. Nepřestal, stále mě vnucoval své věci. Zopakoval jsem důrazně, že opravdu nemám zájem, že si nechci povídat, nezajímá mě to, a že má oslovit někoho jiného. A v tu chvíli se spustila obviňující přednáška o tom, jak tam chodí celý den a komu to má asi dávat, že jsem ten nejhorší atd. No odešel jsem.
    Nebo situace v rodině. Jsem s rodiči. A teď mě začnou vyprávět nějaké své příběhy. Tyto mě nezajímají, je mi z nich špatně a ještě ke všemu zrovna se chci věnovat něčemu jinému. Nechci odejít. Co udělat? Říct jim „tati, nezajímá mě co říkáš, nechci tě poslouchat, běž to říkat někam jinam jestli potřebuješ,“ mě přijde dost tvrdé. Především mám strach z otcovy reakce, protože z mé zkušenosti by na mě velice verbálně zaútočil po takovém odmítnutí.
    Byl bych rád za nějaký váš tip, nebo jak toto řešíte, pane Jílku.
    A díky za opět pěkné počtení blogu,
    Jakub